• Hele jaar
  • Winter
  • Zomer

Opleidingsploeg – Algemene informatie 2018-2019

 

Op deze pagina is weergegeven wat er in het nieuwe MJB staat over de opleidingsploeg, met een paar aanvullingen van het huidige bestuur. Je kunt dit zien als de basis waar we komende zomer en winter een praktische invulling aan willen geven.

De rest van de info spreekt voor zich.

 

De opleidingsploeg maakt het mogelijk dat Tjassers met sportieve ambities zich kunnen ontwikkelen.

 

Visie

Tjas biedt haar leden de mogelijkheid om zich over meerdere jaren op sportief gebied extra te ontwikkelen. Omdat fanatieke sporters elkaar kunnen motiveren, is er een ploeg die hierop inspeelt: de opleidingsploeg. Schaatsers met voldoende niveau om fysiek te belasten kunnen bij de opleidingsploeg aansluiten. Voor topsporters fungeert de opleidingsploeg als een opstap naar of vangnet van gewestelijke selecties of commerciële ploegen. In het winterseizoen krijgt deze groep vooral extra begeleiding naast het ijs bij bijvoorbeeld voeding, logboeken en het maken van trainingsschema’s. Omdat in de zomer de individuele niveauverschillen kleiner zijn, traint deze groep gedurende dit seizoen zoveel mogelijk samen op de trainingsmomenten van Tjas en eventueel ook daarbuiten.

  • Aanvullingen: vereisten zijn dus schaatstechniek en fysieke belastbaarheid.

 

 

Globale opzet Tjas Opleidingsploeg voor 2018-2019



Doelen:

Getrainde/belastbare Tjassers met enige schaatstechniek (HR3 instapniveau) krijgen de mogelijkheid om sporttechnisch “alles uit zichzelf te halen”.

Getrainde/belastbare Tjassers met enige schaatstechniek (HR3 instapniveau) krijgen de mogelijkheid om zich in brede zin persoonlijk te ontwikkelen; deelname is dus meer dan “heel hard trainen”.

 

Wat wordt er wel of niet van je gevraagd, de belangrijke elementen:

  • Motivatie: het is meer dan alleen hard trainen. Als je het ziet als uitdaging, dan prima. Lijkt dit meer een enorme belasting, denk dan nog 3x na.
  • Groepsgevoel/Teamgeist: Ondanks het fysieke en technische niveauverschil moet er wel een groep ontstaan. Je traint met elkaar, niet naast elkaar. Je helpt elkaar waar je kan.
  • Doelen: De weg is het doel, oftewel het proces van veel en hard trainen en leren is het doel. Het doel is niet om uiteindelijk PRs te rijden, dat is een gevolg!!!
  • Positieve houding: Niemand van ons gaat naar de Spelen, dus uiteindelijk doen we dit voor de lol. Als je alles geeft wat je hebt, wat kun je nog meer doen? Een positieve houding maakt de groep sterker, andersom geeft het irritaties.
  • Studie/werk: Studie en werk mogen op 1 staan. Echter, als je >40 uur per week hieraan moet besteden denk ik niet dat je voldoende tijd en energie overhoudt om dit te laten slagen. Denk hier goed over na dus!
  • Prioriteiten m.b.t. overige activiteiten: Iedereen moet dat in zijn eigen leven voor zichzelf bepalen, maar als je dit goed wil doen dan is het vrijwel ondenkbaar dat er (m.u.v. studie/werk) nog tijdrovende/energievretende projecten boven deelname aan de opleidingsploeg staan op je prioriteitenlijstje.
  • Training geven op Tjasuur 1x per week: denk maar na over ‘persoonlijke ontwikkeling’, dan mag dit punt duidelijk zijn, lijkt ons.
  • “Gezond leven”: Spreekt voor zich. We zijn een studentenvereniging, dus een feest/gala op zijn tijd hoort erbij. Dat is echter wat anders dan 3x per week stappen, wat vrij lastig te combineren zal zijn met deelname hieraan.
  • Concluderend: Commitment wordt gevraagd; schema draaien en een pro-actieve houding als je trainingen niet kan volgen hoe dit op te lossen valt + logboek invullen en actief meedenken over eigen belastbaarheid. Het is niet vrijblijvend, anders kun je prima hardrijder worden of in de zomer de 3 Tjastrainingen doen en in het weekend nog een keer gaan fietsen.

 

Wat wordt aangeboden:

  • Als trainers willen wij de planning, het schema en de individuele trainingen zo afstemmen dat iedere deelnemer zich maximaal kan ontwikkelen. Voor de een zal dit betekenen dat die heel snel 6-8 keer per week gaat sporten, voor de ander beginnen we wellicht met 4-5 keer per week. Het is dus ons doel om voor iedereen het niveau te vinden dat hij of zij aankan; niet daarboven (kans op overtraindheid) en niet daaronder (te weinig uitdaging).
  • Concreet gaan we dat door de volgende elementen bereiken: gepersonaliseerd schema, logboek, regelmatig overleg met elkaar over schema en logboek, training geven op tjasuur, educatie (trainingsleer, voeding etc.)

 

Wat nou als dit te ver gaat voor je, maar je wel fanatiek wil trainen:

Tjastrainingen volgt hetzelfde schema, en daar wordt gezamenlijk getraind. Dus als je sterk genoeg bent kun je aansluiten. Deze groep zal zich niet afscheiden van Tjas, maar juist in het midden van Tjas staan (zeker omdat ze er altijd zijn). Eventueel aangevuld met een duurrit in het weekend, waarbij aansluiten ook geen probleem is.

Je krijgt alleen niet het schema voor overige trainingen en de begeleiding en dergelijke…

 

Uitgebreide invulling

  • Schema voor 6-8 keer per week: uiteraard met opbouw voor diegenen die hier niet mee kunnen starten, maar daar eerst naartoe moeten trainen + overleg en aanpassing schema per persoon + trainer die voor overleg beschikbaar is. Jaarplanning met verschillende accenten (duur, snelheid, techniek etc.), zodat er variatie is in training en deelnemers veel kunnen leren.
  • Zomer: 3 Tjastrainingen per week + 1x per week begeleid trainen exclusief voor de “opleidingsploeg”. Begeleiding kan ook in de vorm van een cursus/college. In het begin van de zomer zal er toch veel gefietst gaan worden (brede basis enzo), waardoor een vaste extra training niet veel toevoegt, en we beter een keer kunnen praten over bijvoorbeeld trainingsleer.
  • Winter: Verschillende groepen, want 3 HR-groepen. Dus dan helemaal een gepersonaliseerd schema, in ieder geval per groep verschillend. Maar je kunt prima naar dezelfde wedstrijden toewerken. Gezamenlijke training kan in de winter bijvoorbeeld elastieken na de ijstraining zijn.
  • De opleidingsploeg wordt op Tjastrainingen, zowel zomer als winter, geen aparte groep: Op Tjastraining kan iedereen die sterk genoeg is gewoon aansluiten bij jullie, net als je mede-hardrijders in de winter. De extra trainingen doe je zelf of met je mede-opleidingsploegers; deze zijn echter niet onder begeleiding van een trainer (behalve die ene extra training per week dus).
  • Geen zomerstop: Begeleide trainingen zullen minder zijn (1x per week bijv.), maar schema wordt doorgeschreven.
  • Trainingslogboek: Bijhouden wat je getraind hebt, wat de intensiteit was, hoe hersteld/fit je je voelt, eventueel ochtendpols bijhouden. Inzicht in trainen vergroten.
  • Controle: Ook via logboek en onder andere rustpolspols. Dit willen we niet eens doen om te controleren of je wel traint (eigen verantwoordelijkheid), maar vooral om proberen te voorkomen dat mensen te gek doen.
  • Educatie: sowieso over trainingsleer (weten wat je traint en waarom) en voeding (opbouw en herstel). Mogelijk ook andere onderwerpen, zoals wedstrijdspanning, technieklezingen etc.
  • Training geven: 1x per week training geven op Tjasuur. Van (schaatstechniek)training geven ga je zelf beter schaatsen. Dit zit dus bij “the package” in.
  • Wedstrijden (zowel zomer als winter): Wedstrijden zijn heel leerzaam, en de ultieme trainingsprikkel. Dus deelnemers moeten wel wedstrijden willen rijden. Tijden zijn van secundair belang, het gaat om “alles uit jezelf willen halen”.
  • Winter wedstrijdperiodisering: Als ploegje naar bepaalde wedstrijden toewerken, met name NSKs en eventuele baankampioenschappen, en uiteraard alle clubwedstrijden rijden.
  • Coaching wedstrijden: Zowel in Groningen als daarbuiten (op de aangewezen wedstrijden, dus niet elk weekend) zal een coach aanwezig zijn.
  • Langebaners en marathoneurs: Beiden zijn welkom!
  • Wedstrijdfietsers: Ook welkom! Wat wel gevraagd wordt is commitment aan het schema, dus dat we van tevoren kijken welke wedstrijden je dan wil fietsen en hoe we dat in kunnen passen in het schema.

 

 

Twitter